Spala logo



Kliknij + i poleć naszą stronę dziękujemy :-) ;)

STRONA GŁÓWNA | GALERIA ZDJĘĆ | NOCLEGI W SPALE | RESTAURACJE W SPALE | REKLAMA | KONTAKT | PRYWATNOŚĆ


spala wstep WSTĘP
Historia Spały Historia Spały
Położenie Spały Położenie Spały
Flora Spały Flora Spały
Spala archiwum Archiwum 2006-2009
Spala kontakt KONTAKT
Spala reklama REKLAMA
spala informator ZWIEDZAMY
Atrakcje w Spale Atrakcje w Spale
Atrakcje w okolicy Atrakcje w okolicy
Trasy Turystyczne Trasy turystyczne
Spalskie ciekawostki Spalskie ciekawostki
Plan Spaly
spala informator USŁUGI
Noclegi w Spale Noclegi w Spale
Restauracje w Spale Restauracje w Spale
Noclegi okolice Spały Noclegi okolice Spały
Restauracje okolice Spały Restauracje okolice Spały
spala inne oferty Inne oferty
spala noclegi Baza turystyczna
spala galerie GALERIE ZDJĘĆ
Spała Spała
Okolice Spały Okolice Spały
Przyroda Przyroda
Imprezy Imprezy
Najnowsze Najnowsze
Popularne Popularne
Oceniane Oceniane
Ciekawe miejsca Wszystkie galerie
spala inne INNE INFORMACJE
spala rewitalizacja Rewitalizacja Spały
spala reklama google REKLAMA
Polesie aktualnoci POLECAMY
Spala aktualnoci ARTYKUY I AKTUALNOCI
Loading
Spala 24 Pl - Spa�a Portal Turystyczny

Trasa Turystyczna Bunkier w Konewce 2011-01-11 10:41:30 CET



Dogodne położenie Spały i mieszczące się tam dowództwo Oberost miały, prawdopodobnie, zasadniczy wpływ na decyzję Naczelnego Dowództwa Wojsk Lądowych (OKH) o utworzeniu tu przez stanowiska dowodzenia dla sztabu grupy armii Środek (Mitte) w przewidywanej wojnie na wschodzie. Miało się ono składać z dwóch bliźniaczych kompleksów schronów: jednego w pobliskiej Konewce, drugiego w Jeleniu (7km na południe od Spały) i służyć zabezpieczeniu przed atakiem lotniczym pociągów specjalnych, pełniących funkcje ruchomych ośrodków dowodzenia oraz ich personelu. Obiektom tym nadano "ogólny kryptonim" Gefechtstand "Anlage Mitte" (Stanowisko dowodzenia "Obszar wschód") w inwestycję prowadziła wyspecjalizowana w budowach obiektów wojskowych firma Askania. Budowę rozpoczęto wiosną wiosną 1940r.

Wnętrze schronu kolejowego.


Początkowo zatrudnionych tu było ok. 1300 osób, głównie Niemców i Austriaków (Polacy pracowali jedynie przy robotach pomocniczych i transporcie). Później liczba zatrudnionych wzrosła do 3000 ludzi, a wśród pracujących pojawili się Włosi. Główny obiekt kompleksu w Konewce - żelbetowy bunkier - schron, ma długość 380m oraz przekrój ostrołuku mającego przy podstawie szerokość 15m i wysokość 9m, w którym między betonowymi peronami biegnie tor umożliwiający wjazd całego składu pociągu. Wzdłuż głównego tunelu biegnie korytarz boczny, podzielony drzwiami gazoszczelnymi na ciąg niewielkich pomieszczeń. Obok schronu kolejowego zbudowano zespół schronów technicznych mieszczących kotłownię, urządzenia wentylacyjne i siłownię elektryczną. Obiekty te łączyły ze schronem kolejowym trzy podziemne kanały techniczne. W skład kompleksu wchodziły również schrony mieszczące: stację pomp i uzdatniania wody, zbiornik i chłodnicę wody technologicznej. Ukończone obiekty zamaskowano przed możliwością wykrycia z powietrza, montując na stropach drewniane, kryte papą dachy, a na schronie kolejowym umocowano siatki maskujące i atrapy drzew. Teren wokół otoczono dwoma rzędami płotu z siatki i drutu kolczastego i prawdopodobnie polami minowymi.


Podziemy kanał łączący schron techniczny ze schronem kolejowym.


Schrony jednak nigdy nie zostały wykorzystane zgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem. Atakiem na Związek Radziecki 22 czerwca 1941r. Pod koniec 1943r. Na polecenie Ministra Gospodarki Rzeszy Alberta Speera, ważne dla produkcji wojskowej zakłady zaczęto przenosić w miejsca zapewniające ochronę przed atakiem alianckiego lotnictwa. Wg niemieckiego plany dyslokacji obiektów przemysłowych figurują tam: obiekty w Jeleniu jako Reichbahntunnel Tomaczew kryptonim "Goldamsel" oraz w Konewce Tunnel Tomaczew-Konewka kryptonim "Huhn". Wówczas pojawiają się pierwsze informacje o wjeżdżających do schronów pociągach towarowych liczących ponad 30 wagonów. Jednak wykorzystanie schronów do celów przemysłowych dotyczy dopiero 1944r., gdy w Jeleniu i Konewce utworzono filię tomaszowskich zakładów Daimler-Benz. Mieściły się tam magazyny i warsztaty gdzie demontowano uszkodzone silniki przywożone z frontu, odzyskiwano z nich części i remontowano podzespoły. Prace wykonywali robotnicy przymusowi z okolic Tomaszowa oraz jeńcy rosyjscy. W okolicy krążyły opowieści o produkcji w schronach i ich podziemiach (do dziś poszukiwanych choć wątpliwe czy w ogóle istnieją) tajnych broni, rakiet, amunicji, benzyny syntetycznej. W październiku 1944r. Całe wyposażenie zdemontowano i wywieziono w nieznanym kierunku wraz z częścią załogi. Po wojnie obiekty do celów magazynowych używane były przez wojsko i firmy państwowe (Centrala Rybna - Jeleń). Kilka krotne próby penetracji obiektów mające na celu ustalenie, czy istnieją podziemne kondygnacje pod schronami i pomieszczenia w zabetonowanej części bocznego korytarza w Jeleniu nie doprowadziły dotąd do ich odnalezienia.

Obydwa obiekty są godne uwagi ze względu na ich historię jak i rozmiary. Serdecznie zapraszamy do schronów w Konewce gdzie będziecie Państwo mogli zapoznać się bliżej z ich historią i podziwiać ich ogrom.


Legenda1. schron dla pociągu sztabowego (kolejowy) 2. schron kompleksu energetycznego (maszynownia) 3. schron stacji uzdatniania wody 4. zbiornik wody technologicznej, hydrofornia 5. ujęcie wody 6. zbiornik paliwa (ok. 50. 000l) 7. kanały techniczne 9. bocznica kolejowa.


Trasa turystyczna czynna jest codziennie przez siedem dni w tygodniu. Obecnie do zwiedzania udostępniony jest schron kolejowy wraz ze ścieżką wokół schronów. W weekendy dostępna jest ekspozycja dotycząca tych że bunkrów, działań wojennych i ruchu oporu w okolicach Spały i Inowłodza. Dostępne są informacje o Spalskim Parku Krajobrazowym i nietoperzach zimujących w schronach. Na miejscu można nabyć fachową literaturę dotyczącą tych obiektów, foldery, mapki, gadżety pamiątkowe. Docelowo trasa turystyczna obejmie zespół schronów technicznych.

Dojazd: Schron kolejowy w Konewce położony jest w malowniczym Spalskim Parku Krajobrazowym, dojazd do niego nie powinien nikomu przysporzyć kłopotów, zmotoryzowanym jak i pieszym turystom. Po dojechaniu do Spały jadąc od strony Tomaszowa Mazowieckiego skręcamy na drugim skrzyżowaniu w lewo (na rogu jest kościółek z 1923r.), jedziemy aż do krzyżówki w konewce (ok. 3 km). Mijamy krzyżówkę i jedziemy na wprost mijając tartak. Zaraz za tartakiem skręcamy na rozjeździe w prawo, po 400m ujrzymy schron kolejowy. Odległość ze Spały pod sam schron to ok. 4 km .


Jeden ze schronów technicznych.

Kontakt
Trasa turystyczna:
www.bunkierkonewka.eu
email :info@bunkierkonewka.eu lub imax@o2.pl
tel. +48 501 430 321

ŹRÓDŁA: materiały udostępnione przez: www.bunkierkonewka.eu

Foto: I. Jóźwik


Wyświetl większą mapę

skomentuj komentarze: 2 | wyslij znajomemu |

Wszystkie zdjęcia na stronie "www.spala24.pl" chronione są prawem autorskim. Jakiekolwiek wykorzystanie ich do celów komercyjnych, zamieszczanie na innych stronach internetowych, przedruk lub inne formy powielania, wymagają zgody redakcji. © Spalski Portal Informacyjny 2006 2010. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zawartych w komentarzach i na forum. Są one prywatnymi komentarzami i opiniami użytkowników.

Serwis Spala24.pl używa plików typu cookies do poprawnego działania strony, w celach statystycznych, reklamowych, oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie z serwisu spala24.pl, bez zmian ustawień w używanej przez Państwa przeglądarce internetowej oznacza zgodę na wykorzystywanie technologii cookies i zapisywanie ich w pamięci Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

.: PARTNERZY :.

Strona startowa

Spala fb POLUB NAS
fb
Spala atrakcje ATRAKCJE
Kolej Spalska
reklama REKLAMA
Ostoja noclegi
Spala pogoda POGODA
Pogoda na dziś
Pogoda na jutro
spala ksiegarnia SKLEPIK
Województwo warszawskie i łódzkie

Spala reklama REKLAMA
Informacja Turystyczna
Karczma Spalska
Kajaki Spała
Kajaki Spała
Kajaki Spała
camping i domki
Kajaki Spała
Restauracja Pod Żubrem
Spala Tour
Przydatne linki PRZYDATNE LINKI
Noclegi Spala.info.pl - noclegi
Informacja Turystyczna Informacja Turystyczna
Gmina Inowłódz Gmina Inowłódz
Powiat Tomaszowski Powiat Tomaszowski
COS Spała COS Spała
Bunkier w Konewce Bunkier w Konewce
Nadle¶nictwo Spała Nadle¶nictwo Spała
Reklama google NASZE SERWISY
spala
karpaty
bieszczady
bieszczady
solina
solina
Reklama google REKLAMA


stat4u